Життєві кризи особистості

Психология травмирующих ситуаций

На сторінці ви знайдете перелік тем лекційних та семінарських занять, інформацію щодо системи оцінювання та КМР, перелік джерел для додаткового читання, вимоги до та зразок виконання індивідуального завдання, тести для перевірки знань та посилання на сторінку з практичним блоком до розглянутих тем.

Перелік навчальних тем

Модуль 1. Загальне уявлення про життєві кризи.
Лекція 1. Загальне уявлення про поняття „криза” в психології. Поняття психологічного здоров’я та гармонійної особистості. Психологічне розуміння понять „ситуація”, „картина світу”, „криза”. Типологічний аналіз та класифікація життєвих криз. Умови виникнення життєвих криз.
Модуль 2. Кризи особистісного розвитку.
Лекція 2. Специфіка вікових криз. Криза народження. Кризи дитячого та підліткового віку. Криза середнього віку. Криза „Я-інтеграції“ прихильного віку.
Лекція 3. Психологія гомосексуалізму. Гендерні стереотипи. Квір-теорія. Усвідомлення власної гомосексуальності як криза ідентичності. Психологічний профіль гея. Психологічні особливості однополих пар.
Лекція 4. Віктимність. Поняття жертви злочину. Віктимологія. Віктимні внутрішньоособистісні конфлікти. Віктимні синдроми, віктимні фобії, віктимні ілюзії. Психологічні наслідки віктимізації.
Лекція 5. Суїцид. Суїцид як складний психологічний феномен вітчизняної та зарубіжної психології. Суїцид та особистість – специфіка взаємовідносин. Соціально-психологічна дезадаптація як основа суїцідальної поведінки.
Модуль 3. Кризи, викликані зовнішніми чинниками.
Лекція 6. Особливості консультування ВІЛ-інфікованих та хворих на СНІД. Специфіка соціальних особливостей захворювання. Основні психогенні реакції в період захворювання. Особливості психологічної допомоги ВІЛ-інфікованим та хворим на СНІД. Специфіка консультування на різних етапах захворювання.
Лекція 7. Психологія війни. Психологія тероризму. Психологія природних катастроф. Посттравматична стресова реакція. Психологічні проблеми учасників бойових дій, свідків природних катастроф та терористичних актів. Психологія паніки.
Лекція 8. Термінальний період у житті людини. Поняття „термінальності” в психології. Динаміка переживання термінальних станів. Специфіка життєвої кризи в період термінальних захворю-вань.
Модуль 4. Кризи професійної діяльності особистості.
Лекція 9. Професійне вигорання та емоційне вигорання. Успіх як криза. „Зіркова хвороба”. Психологія безробіття.

 

Контрольно-модульні роботи

Навчальним планом передбачено виконання двох КМР протягом семестру. КМР проводяться у вигляді тестів та виконуються на комп’ютері.

Дати проведення будуть відомі напочатку семестра!

Система оцінювання

Яким чином можна набирати бали:

* 5 балів х 2 КМР = 10 балів: тести, з яких складаються КМР та екзамен наприкінці семестра, можна завантажити або переписати з CD, який я віддам старості групи. Увага! Кожного року тести доповнюються новими завданнями, тобто будьте готові, що у роботі буде 5-10% незнайомих питань);

* 5 балів х 9 = 45 балів: наприкінці кожної лекції я повідомляю, з якою роботою для додаткового читання вам потрібно ознайомитись. На семінарі ви отримуєте 5 запитань за змістом прочитаного, правильна письмова стисла відповідь на кожне запитання надає 1 бал. На відповіді вам можна витратити не більше 15 хвилин. З літературними джерелами можна ознайомитись заздалегідь: ви знайдете їх нижче на цій сторінці і можете завантажити (або переписати з CD, який я віддам старості групи);

* 5 балів – виконання індивідуального завдання, про яке детальніше ви прочитаєте нижче.

 

Індивідуальне завдання

Індивідуальне завдання передбачає проведення інтерв’ю з людиною, яка пережила кризу (з тих, що включені або не включені до розгляду в межах дисципліни), та його аналіз за декількома показниками. Робота повинна включати:

методологію проведення інтерв’ю (перелічте ті питання, які ви підготували для проведення інтерв’ю, будь ласка, ориінтуйтесь на статті щодо кризового інтерв’ю, наведені нижче;

текст інтерв’ю (у вигляді тез та цитат, які підтвердять висновки студента щодо конкретного випадку);

аналітичну частину (аналіз преморбідної ситуації – особливо це стосується випадків суїциду, онкозахворювань, гомосексуалізму, професійного вигорання, зверніть увагу на те, як індивідуально-особистісні характеристики респондента по-різному сприяли / перешкоджали його проживанню критичної ситуації; чому ви вважаєте, що описуваний випадок – життєва криза, на якій стадії переживання перебуває суб’єкт та що їй притаманно; візьміть для аналізу чотири виміри, виділені Г. Шихі, за якими відбуваються зміни образу життя людини у критичний момент, — внутрішнє відчуття себе стосовно оточуючих, почуття безпеки / небезпеки, відчуття часу — чи його вдосталь, чи людина відчуває обмаль часу — та відчуття фізиного спаду; опишіть, що відбувалось із притаманними вашим респондентам цінностями, які ресурси подолання були йому доступні / затребувані);

▪ інструменти можливої психокорекційної роботи, а саме — якомога конкретніші пропозиції (зручним здається такий її формат: виокремлення мішені для роботи — пропозиція щодо техніки для роботи з нею — інструкція для клієнта).

Для отримання більш повної діагностичної картини варто застосувати шкалу суїцидального ризику.

До уваги заочників! Важливою складовою вашої роботи є аналіз результатів, отриманих від респондентів за допомогою опитувальника смисложиттєвої кризи К. В. Карпінського, який ви возьмете з цієї книги. Ваше завдання — попросити респондента відповісти на питання теста спочатку з позиції «там і тоді», а потім — «тут і зараз», і співставити ці результати та проаналізувати.

Можливо, вам допоможуть цей, цей або цей зразки виконання індивідуального завдання.

У допомогу вам при підготовці завдання рекомендую прочитати Д. Дэнборо «Свидетельства травмы. Схема интервьюирования пострадавших», Л. Хоф «Диагностика кризиса в интервью» та переглянути перелік питань, запропонованих наративними спеціалістами для самоаналізу пережитої кризової ситуації.

Література для додаткового читання

Розподілення матеріалів для читання за темами лекцій.
Додаткові статті до екзамену:Ш. Ноя «Травматичний процес: концептуалізація та лікування»;
О. І. Романчука «Психотравма та спричинені нею розлади: прояви, наслідки й сучасні підходи до терапії»

1. Аудіо-лекція С. Грофа
2. М. Мюллер «Якщо Ви пережили психотравмуючу подію».
3. Руководство по кризисному телефонному консультированию.
4. Стенограмма лекции Е. Лопухиной «Посттравматическая стрессовая реакция».
5. Ф. Шапиро. Психотерапия с помощью движений глаз.
6. Пособие для сотрудников, работающих в сфере снижения вреда (профессиональное выгорание).
7. Т. Лири «Технологии изменения сознания в деструктивных культах».
8. И. С. Кон «Лики и маски однополой любви» (отрывок).
9. Джозеф и Линда Николоси «Предотвращение гомосексуальности. Руководство для родителей» (отрывок). Reader’s discretion is advised:)
10. И. Ялом «Психотерапевтические истории» (отрывок).
11. И. Черепанова «Психологический стресс: помоги себе и ребенку».
Перелік рекомендованої літератури для студентів заочного відділення.
Життєві кризи особистості: навчальний посібник.

Тести та завдання для самоконтролю

тут




Ресурсы к курсу «Жизненные кризисы личности»



Читайте также: