Психологія cім’ї

психологія сім'ї

Дисципліна викладається на другому році навчання, складається з лекцій та семінарів — раз на два тижні.

Ось основні теми, на яких ми зупинимось.
1. Поняття сім’ї а шлюбу. Види сімейного укладу.
2. Сім’я як мала група, її характеристики.
3. Подружня сумісність, її складові.
4. Сімейні конфлікти та способи їх вирішення.
5. Теорії утворення пари.
6. Мотиви вступу до шлюбу. Любов, терії любові.
7. Функції дошлюбного періоду.
8. Батьківство. Функції батьківства на різних етапах існування сім’ї.
9. Основи батьківства. Теорія прив’язаності Дж. Боулбі.
10. Батьківський контроль як елемент семійних стосунків, його параметри. Дисципліна та саморегуляція.
11. Особливості батьківського поводження дітей-невротиків.
12. Жорстоке поводження.
13. Сиблінги.
14. Розлука з домом та явища «спустошеного гнізда».
15. Розлучення.
16. Новостворені родини.

З чого складатиметься ваш бал за семестр

Студентам денної та вечірньої форми навчання потрібно прочитати всі літературні джерела, перелічені нижче:
1. Брутман В. И., Варга А. Я. Хамитова И. Ю. Влияние семейных факторов на формирование девиантного поведения матери // Психол. журн. – 2000. — Т. 21. — №2. — С.79-87.
2. Дымнова Т. И. Зависимость характеристик супружеской семьи от родительской // Вопр. психологии. – 1998. — №8 . — С.46-56.
3. Самоукина Н.В. Симбиотические аспекты отношений между матерью и ребёнком // Вопр. психологии. – 2000. — №3. — С.67-81.
4. Алёшина Ю. Е. Цикл развития семьи: исследования и проблемы // Вест. МГУ. Сер. 14. Психология. – 1987. — №2. – С. 60-72.
5. Алешина Ю. Е., Волович А. С. Проблема усвоения ролей мужчины и женщины // Вопр. психологии. – 1991. — №4. — С.77-82.
6. Фромм Э. Искусство любви (Исследование природы любви). – М: Педагогика, 1990. — 159 с.
7. Сатир В. Как строить себя и свою семью. – М: Педагогика-Пресс, 1992. – 190 с.
8. Кэмпбелл Р. Как на самом деле любить детей. – М: Знание, 1992. — 190 с.
9. Э. Эйдемиллер, В. Юцтискис «Психология и психотерапия семьи». – СПб.: Питер, 2008. – 672 с. — нам будуть потрібні:
(1) стор. 50-59: Семья как источник психической травмы … Чувство вины, связанное с семьей.
стор. 92-135: Нарушение представлений членов семьи о семье и личности друг друга … Семейные постулаты и ПТ контакт с семьей. та
(2) стор. 164-181: Нарушение межличностной коммуникации в семье … Нарушение представлений об адресате как коммуникационный барьер.
стор. 190-201: Семейные противоречия и их решение как механизм интеграции семьи … Изучение процесса принятия семьей решений.
стор. 207-219: Процессы структурной дифференциации в семье … Изучение механизмов эмоциональной идентификации в семье.
стор. 229-245: Нарушение механизма эмоциональной идентификации в семье и методы его ПТ коррекции … Нарушение структурно-ролевого аспекты жизнедеятельности семьи.

Протягом кожного семінарського заняття ми будемо протягом однієї години обговорювати прочитане (і за відповідь ви зможете отримати 1-3 бали кожного разу), а потім протягом 20 хвилин ви будете письмово відповідати на 5 питань за змістом кожного джерела (5 балів за кожне джерело, джерел усього 9, проте робота Е.Ейдеміллера буде перевірятись частинами два рази, тобто за відповіді на питання за першоджерелами можна отримати 50 балів).
Протягом семестру передбачене ще творче завдання (складання генограми) у 10 балів, проте докладніше про них ви дізнаєтесь, якщо будете відвідувати заняття. Ось тут є програма, що допомже вам її скласти.
На екзамені ви напишете тестову роботу з 40 завдань, яка може бути оцінена в 1-40 балів. Цю роботу складено за матеріалами лекційних занять, тобто вам потрібно буде добре орієнтуватись у вашому конспекті лекцій.

Студентам заочної форми навчання потрібно буде прочитати ті ж самі літературні джерела, що перелічені вище, а потім написати мені на електрону пошту з проханням вислати ваш варіант контрольної роботи. Ця контрольна робота буде містити 20 питань за змістом прочитаного, кожне питання може бути оцінене в 2 бали, тобто цілком за контрольну ви зможете отримати 40 балів.
Другою частиною вашого завдання є складання генограми вашої родини. Ось тут є програма, що допомже вам її скласти. Генограму буде оцінено максимум у 20 балів: 10 ви отримаєте за саму її наявність, 5 — за дотримання правил її виконання, 5 — за деталізацію.
УВАГА! Контрольну роботу з відповідями на питання за джерелами для додаткового читання та генограму ви повинні принести на кафедру та зареєструвати у журналі реєстрації робіт заочників! Тільки після цього я їх перевірятиму, адже і мене перевіряють — щодо наявності ваших робіт. Дату, до якої ви повинні здати контрольні, буде оголошено протягом нашої першої зустрічі на начитці.
На екзамені ви виконаєте третю складову вашого балу: тестове завдання за матеріалом лекцій, яке «важитиме» максимум 40 балів.

ТЕКСТИ ВИБРАНИХ ЛЕКЦІЙ допоможуть вам зорієнтуватись у навчальному матеріалі.

трехлетка

Додаткові ресурси

Добірка статей з психології сім’ї та сімейних стосунків
К. Ю. Уголєва про механіку сімейного конфлікта
Серія статей Яни Соколової про прийомне батьківство
Зведений перелік «незрозумілої поведінки» прийомної дитини: пост-сирітська поведінка
Громадська організація «Ла Страда-Україна», один із напрямків роботи — протидія насильству в сім’ї та захист прав дітей

Фільм Олени Погребіжської «Мама, я вб’ю тебе» — про дітей у дитбудинку й ті специфічні складнощі, з якими вони вимушені стикатись

Інтерв’з з Е. Ейдемілером про сім’ю як систему

Лекція Ю. К. Шац про психологічну допомогу родинам  з важко хворими дітьми:

Фільми для перегляду: «Детки в порядке», «Любовь с препятствиями», «Мачеха», «Уже не дети».





Читайте также: